יום שבת, 15 בפברואר 2014

יוצאים לדרך

מתחילים

תחנה אחרונה - נתב"ג
זהו. נפרדו מהמשפחה. לא היה קל....עד עתה אני עוד לא תופס בכלל שאני בדרך. זה הגיע מהר מאוד. פתאום במהלך השגרה המלאה, אני מוצא עצמי יושב ברכבת. איתי 16 תלמידים ומורה מלווה נוסף, דוד אגמון, בדרכנו לשדה התעופה. היעד - CERN.










מעבירים את הזמן...
לרשום "מוצא עצמי" נשמע כאילו זה בהפתעה. אז אדייק יותר - אני עובד על המשלחת הזו במחשבה כבר מהרגע שהסתיימה המשלחת הקודמת בפברואר 2013 ובפועל אני עובד על המשלחת מאוקטובר האחרון.
רק ביום שישי התלמידים סיימו את קורס ההכנה.. (את תכני הקורס ועוד קצת...אפשר לקרוא באתר המשלחת - לאתר המשלחת).

אומנם אין שלג בז'נבה וגם לא צפוי שירד בשבוע הקרוב, אבל הרבה פיזיקה בפתח.





מה בתכנית?
יום א'
הגעה, התארגנות, היכרות ראשונה עם המקום ואולי נספיק להכיר את ז'נבה עם The Geneva Tresure Hunt המפורסם מבית היוצר של CERN.

יום ב'
הרצאה על חומר אפל, אותה יעביר הפיזיקאי ממכון ויצמן פרופ' דניאל ללוש; ביקור בחדר הבקרה ובגלאי האטלס. בביקור זה נרד 100 מטר כדי לראות את "העין" המשוכללת ביותר בעולם שאת הגלאים שבה יצרו ובנו בישראל וטובי המדענים שלנו עובדים על ניתוח ממצאי גלאי זה.

יום ג'
שומעים הרצאות (יחד עם משלחת מורים מבריטניה), על CERN וקוסמולוגיה, מבקרים בתחילת שרשרת המאיצים, היכן שמוזרקים הפרוטונים ולבסוף מבצעים פעילות - בונים תא ערפל לצפייה בקרינה קוסמית.

יום ד'
שומעים הרצאות על פיזיקת חלקיקים ומאיצים,  מבקרים במכון לחקר המגנטים (במקום זה בודקים את המגנטים לפני שהם מופעלים במאיץ) ומקנחים בביקור בגלאי CMS. גם בביקור זה נרד 100 מטר מתחת לאדמה לראות את "עין" משוכללת נוספת.

יום ה'
שומעים הרצאה על הגלאי CMS, מבקרים בחדר הבקרה של המאיצים, בפרוייקט AMS02 שהוא גלאי חלקיקים בתחנת החלל הבינלאומית, חוזרים ושומעים הרצאה על השימושים ברפואה בעזרת פיזיקת חלקיקים ו...טסים חזרה הביתה.

אז מה אאחל לתלמידים?
קודם כל שכולם יצאו ויחזרו בשלום, שלמים ובריאים (זה הצד הפולני שלי...).
פרט לחוויה ולהזדמנות להיות במקום מחקר זה, הזדמנות שמעטים מקבלים, אני מקווה שהם יצאו עם "הקסם" שיש בפיזיקה, ה"קסם" שיש ב-CERN, ויצאו עם שאלות רבות. שאלות שיגרמו להם להבין שהם דור העתיד שעשוי לתת תשובה אליהן. להבין שהם אלו שיכולים לחקור ולהתמודד עם האתגר הגדול!

מה אאחל לי?
אני תמיד שמח לחזור למקום שאני מרגיש בו טבעי. מקום שיש בו חברים.
מקווה להבין טוב יותר חלק מהנושאים והטכנולוגיה. ובעיקר ליהנות מלראות את התלמידים נושמים, אוכלים, מדברים ורואים פיזיקה.

בכל יום אשתל לכתוב על חוויות המשלחת...מקווה שתהנו מבלוג זה!











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה