יום שישי, 24 בינואר 2014

מה? משלחת תלמידים למאיץ החלקיקים?

מבוא קצר: אז איך הכל התחיל....?

בקיץ 2012 זכיתי להשתתף בהשתלמות בין לאומית למורים במרכז למחקר פיזיקת חלקיקים, או בראשי תיבות באנגלית  CERN, אשר נמצא בשוויץ. 3 שבועות, 42 מורים מ-27 מדינות ברחבי העולם.


תמונה קבוצתית של המורים בתכנית HST - High School Teachers.
מאחורינו פוסטר בגודל אמיתי של גלאי CMS.
התמונה צולמה רגע לפני שירדנו 100 מטר מתחת לפני הקרקע לראות מקרוב את הגלאי.

 מטרת התכנית הייתה לחשוף את המורים לפיזיקת חלקיקים ולנעשה במאיץ ולעודד אותם לבצע פעילויות בכיתה בנושאים אלו. בעזרת תכנית זו המורים הופכים להיות "שגרירים" של CERN ונהיים "גורם מכפלה" - לכל מורה בתכנית יש מספר כיתות בשנה, שעם השנים יהפוך לכמה עשרות ואם נעשה חישוב פשוט בעזרת המורים תהיה חשיפה לעשרות אלפי תלמידים לנעשה במאיץ החלקיקים.
את החוויות והנעשה בתכנית זו ניתן לקרוא בבלוג שכתבתי במהלכו הנקרא "עלילות קובי במאיץ הגדול".

החוויה הייתה עצומה - במשך שלושה שבועות לנשום פיזיקה כל דקה ולהיות עם מורים לפיזיקה שצמאים לדעת, ללמוד, לשתף. בערבים היינו יושבים ומדברים על מה שלמדנו, מה שראינו, מה שאנו עושים בכיתה, עם אילו קשיים אנו מתמודדים ואפילו יזמנו מספר מפגשים בהם כל מורה שרצה הציג פעילויות שהוא עושה בכיתה עם התלמידים (קל לנחש שבכל מפגש הייתי חייב לדבר....).

רצה הגודל ובימים הראשונים של התכנית, בתאריך 4.7.2012,
הוכרזה ב- CERN הודעה על ממצאים לגילוי חלקיק חדש שתכונותיו כתכונות של חלקיק ההיגס.
תמונה זו צולמה יום אחד לפני ההכרזה, כאשר פרופ' פיטר היגס הגיע לבקר אותנו ולשוחח איתנו.
במרכז התמונה ניתן לראות את פרופ' היגס (ואני ממש מאחוריו מימין).

הגעתי לארץ חדור מוטיבציה - לא היה לי ספק שאת הפעילויות שנחשפתי אליהם שם אבצע עם התלמידים בכיתות. איזה מדהים זה יהיה ללמד בעזרת פעילות מהו חומר אפל, מהו המודל הסטנדרטי וכיצד הגיעו אליו, צפייה בחלקיקים על ידי גלאי שהתלמידים יבנו וכבר ראיתי מול עיני את ההתלהבות שלהם מכך.
לא איחר היום להגיע ואני מאוד שמח שהתלמידים התלהבו ונהנו מהפעילויות. יש!

ואז הכתה בי המחשבה.....למה שלא אוציא משלחת של תלמידים למאיץ? אני חייב לדבר על כך עם מנהלת חט"ע ולבדוק אם בכלל הדבר אפשרי. הרי יש משלחות של תלמידים לפולין, לסין, למכסיקו, לתאילנד וחשבתי לעצמי "למה לא לשוויץ? ולמה לא בתוכן פיזיקלי?".
מרגע זה ועד אישור הוצאת משלחת לקח לא יותר מכמה שעות וקבלת האישור לכך ממאיץ החלקיקים כמה ימים בודדים.
מנקודה זו הכל היסטוריה....
בשנת 2013 יצאה משלחת של 10 תלמידים לתכנית בת חמישה ימים והשנה, באמצע פברואר, מיועדת לצאת משלחת נוספת של 16 תלמידים לתכנית בת 5 ימים.

לאור ההתנסות שלי וההבנה מה התלמידים צריכים לדעת כדי למצות את התכנית שלהם בניתי קורס הכנה לתלמידי המשלחת שאחת מהמטרות העיקריות שלו היא שהתלמידים יכירו, ברמה בסיסית, מהי פיזיקת חלקיקים, מה חוקרים במאיץ החלקיקים וכיצד מערכת המאיצים וגלאים שלו פועלת.
בבלוג זה אתאר את החוויות מהמשלחת, מרגע קבלת ההודעה על הקבלה למשלחת, קורס ההכנה, הביקור במאיץ בשוויץ וההמשך בארץ.

מקווה שתהנו מכל רגע....








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה